jacobsjakt

Jag skriver och berättar om mina jaktupplevelser och tankar runt jakten i övrigt.

Tragiskt slut på ännu en jakt..

Kategori: Allmänt

Var allt för nervös för att stanna hemma och se Skellefteå matchen idag, så bestämmde mig för att prova min lycka på bävern istället.
Så jag gjorde mig i ordning och for ner till mitt vanliga ställe för att se efter om turen var på min sida idag..

Väl framme i "Farnsmora" satte jag mig på pass vid bäckkanten, i den så kallade bäverkröken. Där jag stött bäver vid två tillfällen tidigare. Men efter en halvtimme och med endast några tidiga tranor på besök så beslöt jag mig för att förtsätta smyga nedströmms längs bäcken i hopp om att stöta på något.
Jag hann inte mer än 50 meter innan jag kikade upp och såg en bäver komma gående längst in på åkern, försiktigt la jag mig ned och tog stöd. Dock var hållet lite drygt 200 m och mitt självförtroende ej på topp. Så istället fiskade jag upp lockpipan ur fickan, samtidigt som räven hoppade in i skogen. Men försiktigt började jag locka med ett mörkt harskrik. Efter att ha lockat ca 20 minuter gav jag mig och ställde mig upp för att fortsätta min jakt på bävern....
Dock hade jag juu legat med bössan i snön, så för säkerhets skull gjorde jag patron ur och kikade efter så att det inte hade kommit in någon snö i pipan. Samtidigt som jag kunde bekräfta att pipan var ren, så slängde jag ett öga över axeln och kikade ner i bäcken. Bara för att se en bävern komma och simma förbi ca 5 meter ifrån mig. Försiktigt så stängde jag slutstycken och höjde bössan.... Men såklart så dök bävern och läget var som bortblåst.

I hopp om att få ett nytt låge så fortsatte jag att smyga efter bäckkanten, men varken någon bäver eller räv visade sig igen.



Bäverkröken



Räven sprang längst inne på åkern.



Här simmade bävern förbi.







Kommentarer


Kommentera inlägget här: