jacobsjakt

Jag skriver och berättar om mina jaktupplevelser och tankar runt jakten i övrigt.

Älgjakt med skolan

Kategori: Allmänt

Var ute och jagade älg i Järvträsk med klassen idag.
Morgonen började trögt och det kändes som om det inte fanns en älg inom den närmaste milen. Men efter ett par timmar fick Dennis en stor tjur i pass, utom skotthåll. Så då bestämde vi att Benny skulle släppa sin hund Raja på spåret. Det dröjde inte lång tid alls innan Rajas ståndskall ekade genom skogen, dock övergick det sakta i ett gångstånd som rundade passarkedjan och drog sig bort mot rågången.
Därför meddelade Tobbe att jag skulle skynda iväg för att kunna genskjuta det innan det hann smita ut.
 
När jag, halvspringade, hade hunnit halvägs tyckte jag att det lät inne i skogen snett bakom mig. Till min stora förvåning kunde jag se Ko, kalv och en liten tjur bara 20 meter ifrån mig. Men innan jag hann reagera hade de redan vänt om och försvunnit in i skogen igen.
Eftersom det där bara var några andra älgar så fick jag skynda vidare till ett pass längre bort där Raja förmodligen skulle komma med sina älgar.
 
 
 
Mycket riktigt så dröjde det bara en liten stund efter att jag satt mig innan det började braka inne i skogen och två älgar skymtade i myrkanten. Ko med en kalv visade det sig att det var och avståndet ca 80 meter. Jag väntade tills båda älgarna var helt framme innan jag visslade och nöp till på kalven, som tecknade och gick i backen efter 30 meter.
 
 
 
 

Kommentarer

  • elsy boman säger:

    GRATTIS

    Svar: Tackar!
    jacobsjakt.blogg.se

    2012-10-14 | 20:22:55

Kommentera inlägget här: