jacobsjakt

Jag skriver och berättar om mina jaktupplevelser och tankar runt jakten i övrigt.

Jaktvecka 43

Kategori: Allmänt

Måndag: Under förmiddagen hade vi klappjakt med årskurs 1 på hare och räv. Vi gick två stycken såtar, men tyvärr var det bara älg och rådjur som ville visa sig.
På eftermiddagen släppte vi Tobbes vaktel/ gråhunds korsning, som då fick tag i två stycken rådjur och började driva dem. Efter ca 20 minuter så small det hos Philip Larsson (årskurs 2) det visade sig att han skjutit sitt första rådjur. Ett kid.
 
Tisdag: Denna dag var det rådjursjakt med drivande hund som stod på schemat. Så årskurs 2 och 3 gav sig iväg till Gunmark för att pröva lyckan. Dock vart det bara ett kortare rådjursdrev på hela dagen samt ett rävdrev som dessvärre drog ut ur marken.
 
Onsdag: Vi i årskurs 3 åkte till Järvträsk för att prova locka älg. Men tyvärr blåste det så mycket att det var svårt att få ut ljudet. Så även denna dag kom vi hem tomhänta...
 
Torsdag: Jaktledigt.
 
Fredag: Ett nytt försök för årskurs 1 att klappa fram någon hare eller räv till oss andra under förmiddagen. 
Denna gång gick det bättre eftersom det fick fram en räv i pass, men avståndet var lite väl långt för min klasskamrat Dennis som gjorde helt rätt i att avstå från skott.
 
När jag under eftermiddagen var på väg hem från Burträsk bestämde jag mig för att fara och kika om det satt upp några Orrar och spelade på en plats där jag vet att de brukar hålla till. Eftersom jag ändå hade bössan med mig så parkerade jag en bit därifrån och smög försiktigt dit. Till min glädje kunde jag se att det satt uppe minst tre stycken så jag vek försiktigt ut benstödet, la mig sakta ner och tog sikte på den tupp som satt närmast mig. När jag kände mig redo så tryckte jag av och tuppen föll i backen.
 
 
Lördag: 10:45 sköt jag på en liten pinntjur efter att ha stått och siktat länge. Redan när jag tryckte av kände jag att det tog lågt men jag hoppades att den skulle falla ändå. Det gjorde den inte...
Som tur var fick våran hund Saika stopp på den så att min far, efter många om och men, kunde avsluta älgen lidande.
 
 
 
Söndag: Händelselös älgjakt under förmiddagen.
Nu på kvällen satt jag på åteln för första gången men tycärr utan resultat.
 
 

Kommentarer

  • mossi säger:

    tjäder det låter gott - hinner du med några tjejer du som jagar djur så mycket`? Lycka till och kram

    Svar: Fast det var ju en orre jag sköt =)Nja, det blir ju inte så mycket tid över. De får vänta på att jaktintresset avtagit lite eller så får jag hitta någon som delar det med mig!
    Tack tack!
    jacobsjakt.blogg.se

    2012-10-30 | 09:57:11
  • mossi säger:

    ojdå orre var det- är det egentligen någon större skillnad undrar en som inte är så införsatt om hur djuren smakar utom älghjärta - rökt - förståss.
    ha en bra dag
    kram

    Svar: Jadu.. Den egentliga skillnaden är väll att tjädern är betydligt större. Annars är de rätt lika, både till utseendet och smaken.Tack detsamma!
    jacobsjakt.blogg.se

    2012-10-31 | 11:22:15

Kommentera inlägget här: