jacobsjakt

Jag skriver och berättar om mina jaktupplevelser och tankar runt jakten i övrigt.

En bra jaktdag för alla inblandade. Utom Carlsson själv.

Kategori: Allmänt

Åkte ut i jaktmarkerna i går kväll, i hopp om att fälla storbocken eller åtminstone en räv.
Men det gick ju inte allt för bra...
 
Efter att jag konstaterat vinden som västlig bestämde jag mig för att åka ner till "våran" Starrmora och sedan smyga mig söderut mot E4:an för att hitta mig ett pass vid en klövervall.
Dock hann jag inte mer än att kika ut på den första åkern innan jag såg Mickel komma smygande längs kanten. Så jag krängde försiktigt av mig ryggsäcken innan jag la mig ner och tog stöd samtidigt som jag hoppades att räven skulle komma lite närmare.Men tyvärr så vinklade han och började istället gå snett bort från mig. Så när läge gavs, ca 150 meter, tänkte jag nu eller aldrig och så tryckte jag av.
Till min stora besvikelse kunde jag se hur räven hoppade till och stack som ett sträck rakt över åkern innan den till slut hoppade in i skogen utan något som helst teckan på träff.
 
Efter detta misslyckande sökte jag mig som sagt till ett pass närmare E4:an där jag sett en bock lite tidigare i höst.
När jag legat där en timme ungefär, utan att se något, tog jag upp mobilen för att kolla vad klockan var. Men just då ser jag något röra sig i ögonvrån och vänder försiktigt huvudet för att till min stora förvåning få syn på en till räv som kommer smygande bara 7 meter ifrån mig. Även fast jag har helt rätt vind så kan jag inte röra mig ur fläcken utan att räven upptäcker mig. I hopp om att den ska börja gå bort från mig, så ligger jag kvar. Men istället går den bara försiktigt runt mig tills den kommer i fel vind och då tar det inte många tiondelar innan den lägger benen på ryggen och försvinner in i skogen....
 

Kommentarer

  • mossi elsy säger:

    bättre lycka nästa gång...

    2012-09-08 | 10:29:42

Kommentera inlägget här: