jacobsjakt

Jag skriver och berättar om mina jaktupplevelser och tankar runt jakten i övrigt.

Fredag full av jakt

Kategori: Allmänt

Gåsjakt
04:30 hade vi bestämt oss för att samlas på fredagsmorgonen. Det var bulvanjakt på gås som stod på schemat.
Inte kan jag väll påstå att man kände sig som ett barn på julaftonsmorgonen när klockan ringde 04.00, utan snarare som en 18-åring dagen efter midsommarafton... Men upp todg man sig i alla fall.
Väl på skolan hade Lövbom en kort genomgång innan vi for och började sätta ut bulvaner och gömslen på den åker vi sett gässen sitta tidigare dagar.
 
 
Vi hann inte mer än att lägga oss ner i vår gömslen innan den första flocken Grågäss kom inflygande. Dock var det här första gången för alla i klassen att prova på denna jaktform. Så het som man var, slängde man sig ju upp ur gömslet lite för tidigt och innan man fick ordning på grejerna så var gässen utom skotthåll när man väl lyckades trycka av.
Lite bitter över vårat misslyckande så la vi oss ner igen fast beslutna om att låta gässsen komma närmare innan vi avslöjade oss. Till vår stora glädje kom det två stycken Kanadagäss flygande. Men även om vi i princip lät dem landa innan vi kasstade oss upp, lyckades vi ändå bomma både jag och Pontus.
 
Efter dett misslyckande gick det tungt några timmar innan till slut Dennis lyckade skjuta ner en gås med x-anta skott.
 
Pontus efter sin bom.    Dennis med sin gås.
 
 
Skogsfågeljakt
Efter jag kommit hem från Burträsk lånade jag Jarro och for ut en sväng. Men tyvärr var det ingen bra fågeldag för varken mig eller honom, eftersom vi gick två timmar utan någon som helst fågelkontakt. Så då struntade vi i att gå mer utan for hem istället.
 
Full fart även om vi inte hittade fågel.
 
 
 
Rådjur/ Rävjakt
Kände mig lite besviken över dagens misslyckanden, men istället för att deppa åkte jag ner till Starrmora
efter middagen i hopp om att storbocken skulle visa sig. När jag smugit halvägs till mitt tänkta pass uppenbarade sig plötsligt en räv på en av åkrarna, bara 70 meter ifrån mig. Så jag satte mig försiktigt ner och fällde utt mitt benstöd. Tack vare det lång gräset så hade jag nästan bara huvudet att sikta på men eftersom jag hade så fint stöd tyckte jag att jag borde träffa. När jag till slut tryckte av for räven i backen innan han i nästa sekund ställde sig upp och började springa mot skogen, så jag visslade så högt jag kunde och till min stora förvåning stannade den bara några meter ifrån skogen och tittade förbryllat på mig. Så jag nöp till igen och då la sig räven för sista gången.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: