jacobsjakt

Jag skriver och berättar om mina jaktupplevelser och tankar runt jakten i övrigt.

Ljumma höstkvällar och ljuva bockar

Kategori: Allmänt

Nu när det blivit uppehåll i älgjakten så är det råbockarna som prioriteras först och främst.
När skoldagen var slut igår här i Burträsk så kände jag att det kliade alldelens för mycket i fingrarna för att ligga i lägenheten hela kvällen. Istället drog jag på mig jaktkläderna och började köra den 5 mil långa vägen hem medans jag drömde om ljuva bockar i ljumma höstkvällar.
 
Väl ute i jaktmarkerna satte jag mig vid en åker där jag sett get med två kid några dagar tidigare.
 
Ingen bild av världsklass..
 

När det sakta närmade sig slutet på skjutljuset, började jag misströsta lite och funderade på att dra vidare till en anna åker för att se efter om det stod någon där. Just som tanken slog mig klev det ut ett rådjur längst nere på åkern, men till min stora besvikelse var det ett ensamt smaldjur. Dock stannade den bara ute några minuter innan den blev orolig och drog sig in i skogen igen.
Även om det var en stund kvar av skjutljuset tyckte jag det var lika bra att sitta kvar resten av kvällen. Så här i efterhand var det en jäkla tur! Eftersom bara en liten stund efter smaldjuret hoppat in i skogen steg fyra andra rådjur ut.
En get, två kid och sist kom bocken.
Efter att ha konstaterat att det verkligen var en bock, invätades bara mitt lugn och ett läpligt läge innan skottet gick och bröt tystanden i den annars helt lugna kvällen. Till min glädje kunde jag se bocken gå i backen.
 

Kommentarer

  • wild bill Kelso säger:

    Mäktig! hur myche vägde han?

    Svar: Haha! har tyvärr inte vägt den..
    jacobsjakt.blogg.se

    2012-09-26 | 16:59:07
  • mossi säger:

    grattis - den smakar säkert gott

    2012-09-28 | 20:37:42

Kommentera inlägget här: